Astrologus


Co to jest horoskop?

Horoskop pytaniowy
Horoskop osobisty
Horoskop prognoza
Horoskop partnerski
Horoskop dziecka

Zadaj pytanie
do astrologa

Zam贸w horoskop

online discount medstore
advair diskus for sale
buy advair diskus without prescription
allegra for sale
buy allegra without prescription
aristocort for sale
buy aristocort without prescription
astelin for sale
buy astelin without prescription
atarax for sale
buy atarax without prescription
benadryl for sale
buy benadryl without prescription
buy clarinex without prescription
clarinex for sale
buy claritin without prescription
claritin for sale
buy flonase without prescription
flonase for sale
buy ventolin without prescription
ventolin for sale
amoxil for sale
buy amoxil without prescription
augmentin for sale
buy augmentin without prescription
bactrim for sale
buy bactrim without prescription
biaxin for sale
buy biaxin without prescription
buy cipro without prescription
cipro for sale
buy cleocin without prescription
cleocin for sale
buy dexone without prescription
dexone for sale
buy flagyl without prescription
flagyl for sale
buy levaquin without prescription
levaquin for sale
buy omnicef without prescription
omnicef for sale
amaryl for sale
buy amaryl without prescription
buy cozaar without prescription
cozaar for sale
buy diabecon without prescription
diabecon for sale
buy glucophage without prescription
glucophage for sale
buy glucotrol without prescription
glucotrol for sale
buy glucovance without prescription
glucovance for sale
buy micronase without prescription
micronase for sale
buy prandin without prescription
prandin for sale
buy precose without prescription
precose for sale
buy cialis professional without prescription
cialis professional for sale
buy cialis soft without prescription
cialis soft for sale
buy cialis super active without prescription
cialis super active for sale
buy cialis without prescription
cialis for sale
buy levitra without prescription
levitra for sale
buy viagra professional without prescription
viagra professional for sale
buy viagra soft without prescription
viagra soft for sale
buy viagra super active without prescription
viagra super active for sale
buy viagra super force without prescription
viagra super force for sale
buy viagra without prescription
viagra for sale
buy celebrex without prescription
celebrex for sale
buy colcrys without prescription
colcrys for sale
buy feldene without prescription
feldene for sale
buy imitrex without prescription
imitrex for sale
buy inderal without prescription
inderal for sale
buy indocin without prescription
indocin for sale
buy naprosyn without prescription
naprosyn for sale
buy pletal without prescription
pletal for sale
buy robaxin without prescription
robaxin for sale
buy voltaren without prescription
voltaren for sale

Czyli rzecz o tym, kto wymy艣li艂 „kundalini” i co to wog贸le takiego taka tam Joga Kundalini, na lito艣膰 bosk膮!

Sat Nam Szanowni Czytelnicy;)

Przyznam szczerze, 偶e bardzo nie chcia艂o mi si臋 wraca膰 do dyskusji na temat warto艣ci praktyki Jogi Kundalini i zasadno艣ci warsztat贸w na prosperity, kt贸r膮 podwa偶y艂 Pan Leon w swoim komentarzu do wpisu na tym blogu: Joga, Astrologia i Prosperity. Nie chcia艂o mi si臋, bo wiem, 偶e joga, jako taka nie polega na dyskusji i nie poddaje si臋 do ko艅ca analizie logicznej. Bez jogicznej praktyki, bez postawienia stopy na macie, mo偶emy tutaj wymienia膰 argumenty bez ko艅ca. Poniewa偶 jestem jednak nauczycielem Jogi Kundalini, czuj臋 si臋 moralnie zobowi膮zany do korekty tego, co na ten temat w przestrze艅 internetow膮 jest wysy艂ane, a szczeg贸lnie, je艣li kto艣 wypowiada autorytarne s膮dy, dezawuuj膮c praktyk臋 Jogi Kundalini. I dlatego te偶 ostatecznie zdecydowa艂em, 偶e nie mog臋 zostawi膰 w/w wpisu Pana Leona bez odpowiedzi. W ko艅cu to te偶 m贸j blog i ja ponosz臋 odpowiedzialno艣膰 za to, co na nim jest publikowane.

Jak s艂usznie zauwa偶y艂 Pan Leon, styl jogi wg. Iyengara i asztanga joga, to rzeczywi艣cie nie jest JOGA KLASYCZNA. Oba te style jogi pojawi艂y si臋 w wieku XX. Tw贸rc膮 pierwszego jest Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar, tw贸rc膮 drugiego za艣 by艂 Sri Krishna Pattabhi Jois. U偶ywaj膮c wsp贸艂czesnego s艂ownictwa, mo偶na powiedzie膰, 偶e s膮 to ich autorskie programy 鈥 ich osobisty wk艂ad w nowoczesn膮 histori臋 i praktyk臋 jogi. Nie mo偶na natomiast powiedzie膰, 偶e te style jogi nie maj膮 nic wsp贸lnego z tradycyjn膮, klasyczn膮 Hatha Jog膮. Wystarczy zapozna膰 si臋 ze sztandarow膮 pozycj膮 z bibliografii Iyengara 鈥炁歸iat艂o Jogi鈥. Czy, po prostu, p贸j艣膰 na sesj臋. Oczywi艣cie, zgadzam si臋 z Panem Leonem w tej kwestii, 偶e to, co cz臋sto robi si臋 z jog膮 u nas, czyli na tzw. 鈥瀦achodzie鈥, bardzo cz臋sto ma niewiele wsp贸lnego z jog膮 wog贸le. I mo偶na to nazwa膰 raczej gimnastyk膮 ni偶 jog膮. Bo gdyby joga polega艂a na sprawno艣ci fizycznej i gi臋tko艣ci cia艂a, to najlepszymi joginami byliby przecie偶… cyrkowcy.

Chcia艂bym jednak, delikatnie, zauwa偶y膰, 偶e Pan Leon miesza ze sob膮 dwa poj臋cia: 鈥濲og臋 Kundalini鈥 z 鈥瀍nergi膮 kundalini鈥. 鈥濲oga Kundalini鈥 jest to forma jogi, tak jak np. 鈥濰atha Joga鈥. 鈥濫nergia kundalini鈥 jest to za艣, jak sama nazwa wskazuje, energia, kt贸ra, zgodnie z tradycj膮 znan膮 w jodze od tysi膮cleci (tak偶e w tradycji klasycznej Hatha Jogi), zmagazynowana jest u ka偶dego cz艂owieka u podstawy kr臋gos艂upa. Energia ta jest zwykle w stanie nieaktywnym i celem jogi jest pobudzenie tej energii i wykorzystanie jej w procesie rozwoju.

Tak jak wszystkie rzeki ko艅cz膮 sw贸j bieg w oceanie, tak wszystkie formy jogi ko艅cz膮 si臋 podniesieniem Kundalini, kt贸ra jest tw贸rczym potencja艂em istoty ludzkiej.

Tak powiedzia艂 Yogi Bhajan, mistrz Jogi Kundalini. Ka偶da forma jogi, w tym tak偶e klasyczna Hatha Joga, maj膮 na celu pobudzenie, regulacj臋 i podniesienie energii kundalini, kt贸ra, jak m贸wi艂 nie tylko Yogi Bhajan, ale tak偶e inni mistycy i mistrzowie, jest esencj膮 istoty ludzkiej. W ci膮gu oko艂o pi臋ciu tysi臋cy lat historii jogi powsta艂o wiele jej r贸偶nych form. Dzia艂o si臋 tak dlatego, 偶e joga by艂a dostosowywana do r贸偶nych indywidualnych potrzeb i predyspozycji. R贸偶ni praktycy k艂adli nacisk lub wr臋cz wybierali oddzielne sk艂adniki jogicznego systemu. Niekt贸rzy woleli po prostu 膰wiczenia fizyczne, ignoruj膮c np. mantry. Inni praktykowali mantry i medytacje bez kontroli oddechu (pranajamy), itd.

Worek z Jog膮 Klasyczn膮W poemacie Bhagavad Gita, kt贸ry powsta艂 mi臋dzy III i II wiekiem n.e. jest mowa o tzw. Tri-Marga Jodze, czyli Potr贸jnej 艢cie偶ce Jogi, na kt贸r膮 sk艂ada艂y sie: Karma Joga, Bhakti Joga oraz Gyan (Jnana) Joga. W przeci膮gu ca艂ej historii jogi, spo艣r贸d powsta艂ych modyfikacji systemu jogi, wyr贸偶nia si臋 22 g艂贸wne, najbardziej znane, KLASYCZNE formy jogi, z czego oko艂o 15 jest aktywnie praktykowanych do dnia dzisiejszego. Niniejszym podaj臋 je obok w pisowni angielskiej (oraz w tzw. jednym worku, czyli porz膮dku przypadkowym, 偶eby nikogo nie urazi膰:-).

*) Nie myli膰 z ashtanga jog膮, czyli stylem jogi stworzonym przez S.K. Pattabhi Jois, kt贸ry, tak jak jog臋 wg. Iyengara, zaliczamy do formy Hatha Jogi.

Nie b臋d臋 teraz opisywa艂 ka偶dej z w/w form jogi. Trzeba by dla ka偶dej utworzy膰 oddzielny wpis na tym blogu. Celem tego wpisu jest odniesienie si臋 do komentarzy Pana Leona, a tak偶e pr贸ba skorygowania potocznych opinii, kt贸re kr膮偶膮 na temat Jogi Kundalini, a kt贸re nie maj膮 nic wsp贸lnego z rzeczywisto艣ci膮 i s膮 powielane przez osoby, kt贸rym ta forma jogi nie jest znana wog贸le.

Joga Kundalini, tak jak Hatha Joga, jest jedn膮 z klasycznych form jogi. Do tej formy jogi mo偶emy zaliczy膰 Jog臋 Kundalini w tradycji Shivanandy, o kt贸rej wspomnia艂 Pan Leon, ja jednak na ten temat nie b臋d臋 pisa艂, bo jej zwyczajnie nie znam i nigdy nie praktykowa艂em. Do tej formy jogi mo偶emy tak偶e zaliczy膰 Jog臋 Kundalini, kt贸ra zachowa艂a si臋 w tradycji Sikh贸w i kt贸rej jednym z mistrz贸w by艂 Siri Singh Sahib Habhajan Singh Khalsa Yogiji, nazywany przez swoich uczni贸w Yogi Bhajanem. Do czas贸w Yogi Bhajana, przez wieki, praktyki te by艂y przekazywane tylko od mistrza do zamkni臋tego grona uczni贸w i nie by艂y nauczane publicznie nawet w Indiach. Ka偶dy, kto pr贸bowa艂by to robi膰 by艂 obci膮偶ony kl膮tw膮. Mi臋dzy innymi, w艂a艣nie dlatego Joga Kundalini obros艂a w wiele legend i opinii o niebezpiecze艅stwach zwi膮zanych z jej praktykowaniem. Yogi Bhajan by艂 pierwszym mistrzem, kt贸ry naucza艂 tej formy jogi w otwarty spos贸b. Co wi臋cej, robi艂 to nawet nie w Indiach, ale na tzw. 鈥瀦achodzie鈥! W 1968 roku wyjecha艂 do USA i przez 36 lat naucza艂 publicznie Jogi Kundalini. Wi臋cej informacji na temat Yogi Bhajana mo偶na znale藕膰 na stronie: JogaKundalini.com.pl.

Sk膮d taki strach i obawy przed praktykami Jogi Kundalini? Sk膮d wzi臋艂y si臋 te wszystkie mity i bajki? Pisa艂em o tym ju偶 wcze艣niej, w komentarzu do poprzedniego wpisu, pos艂uguj膮c si臋 por贸wnaniem Hatha Jogi do Jogi Kundalini. Hatha Joga jest to forma jogi, w kt贸rej kultywowane jest cia艂o fizyczne. 鈥濰a鈥 oznacza s艂o艅ce, za艣 鈥楾ha鈥 oznacza ksi臋偶yc. Celem jest po艂膮czenie energii S艂o艅ca i Ksi臋偶yca, czyli energii prany i apany dla podniesienia energii kundalini. Dokonuje si臋 tego przy pomocy okre艣lonych technik: 84 podstawowych asan, 24 mudr, 3 maha mudr oraz kontroli oddychania (pranajamy). Osi膮gni臋cie celu wymaga wielu lat praktyki, gi臋tko艣ci cia艂a oraz cierpliwo艣ci. Nawet przy wytrwa艂ej i oddanej praktyce zajmuje to oko艂o 22 lat.

R贸偶nica pomi臋dzy praktyk膮 Hatha Jogi i Jogi Kundalini sprowadza si臋 tylko do kwestii czasu i uzyskiwanego post臋pu w praktyce. Nie znaczy to, 偶e kt贸ra艣 z metod jest lepsza lub gorsza. Cel obu form jogi jest ten sam, natomiast Hatha Joga jest technik膮, kt贸ra ma zastosowanie przede wszystkim do praktyki w aszramie lub odosobnieniu, tak jak to by艂o w zwyczaju w Erze Ryb. Joga Kundalini jest doskona艂膮 praktyk膮 dla wsp贸艂czesnego cz艂owieka Ery Wodnika, ery informacji i globalizacji, i ery braku czasu. Dla cz艂owieka, kt贸ry 偶yje aktywnym 偶yciem, ma rodzin臋, prac臋 i funkcjonuje w spo艂ecze艅stwie.

Praktyka Jogi Kundalini, o kt贸rej mowimy tutaj, to technika, kt贸ra dzia艂a szybko, a jej efekty mo偶na cz臋sto zauwa偶y膰 ju偶 nawet po pierwszej sesji: popraw臋 stanu fizycznego, samopoczucia psychicznego, popraw臋 przep艂ywu energii w ca艂ym systemie cz艂owieka, nie tylko na poziomie fizycznym. Efekty s膮 szybkie i namacalne, dlatego Joga Kundalini jest cz臋sto nazywana 鈥瀓og膮 艣wiadomo艣ci鈥, czyli technik膮 zmieniaj膮c膮 艣wiadomo艣膰. Dlatego zawsze budzi艂a obawy i dorabiano jej otoczk臋 legendy i tajemniczo艣ci. Dlatego, 偶e praktykuj膮c Jog臋 Kundalini cz艂owiek staje si臋 cz艂owiekiem 艣wiadomym. A wyobra藕cie sobie spo艂ecze艅stwo ludzi 艢WIADOMYCH, kt贸rymi nie mozna manipulowa膰? Dlatego tak偶e uwa偶ano Jog臋 Kundalini za niebezpieczn膮 i jej techniki by艂y trzymane w tajemnicy.

Dlaczego te techniki s膮 takie szybkie i skuteczne? Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e Joga Kundalini w艂膮cza do swojej praktyki techniki i elementy z w臋kszo艣ci pozosta艂ych form jogi, zawiera w sobie Raja Jog臋, Hatha Jog臋, Naad Jog臋, Mantra Jog臋, Laya Jog臋, Bhakti Jog臋, Shakti Jog臋. Wiele razy spotka艂em si臋 z opini膮, nawet os贸b d艂ugo praktykuj膮cych jog臋, 偶e trzeba najpierw przez wiele lat przygotowywa膰 fizyczne cia艂o przy pomocy Hatha Jogi do podniesienia energii kundalini i do pracy z Muladhara czakr膮. Tak, jak pisze Pan Leon w swoim komentarzu. Zgadzam si臋, 偶e jest to podej艣cie zrozumia艂e i w艂a艣ciwe dla Hatha Jogi. I dlatego zajmuje to w艂a艣nie tyle czasu.

Ja sam przez wiele lat praktykowa艂em Hatha Jog臋 i zawsze si臋 zastanawia艂em, dlaczego 8-cz臋艣ciowy system jogi, opisywany przez Patanjali w Jogasutrach t艂umaczy si臋 uparcie na j臋zyk polski jako system 8-stopniowy. W j臋zyku angielskim t艂umaczy si臋 to jako 鈥8 limbs鈥, czyli 8 ga艂臋zi jogi. Sam Iyengar pisze o tym jako o 鈥瀌rzewie jogi鈥, gdzie jego poszczeg贸lne elementy, czyli jamy, nijamy, asany (膰wiczenia fizyczne), pranajama (kontrola oddychania), pratjahara (wycofanie zmys艂贸w), dharana (koncentracja), dhyana (medytacja) i samadhi s膮 konarami, czyli cz臋艣ciami jednego systemu. W moim poj臋ciu s膮 to cz臋艣ci r贸wnoprawne, kt贸re najlepiej praktykowa膰 jednocze艣nie, je艣li chcemy osi膮gn膮膰 cel, czyli podniesienie kundalini i rozw贸j 艣wiadomo艣ci. I w艂a艣nie to znalaz艂em w Jodze Kundalini. Inne podej艣cie mo偶e prowadzi膰 do wypacze艅, kt贸re ma na my艣li Pan Leon m贸wi膮c o „obecnych, popularnych joga studiach, fitness jogach i r贸偶nych kombinacjami pomi臋dzy Iyengarem, a Asztang膮”. Czyli o gimnastyce sprzedawanej w opakowaniu o nazwie: joga.

Bhagawad Gita: Arjuna i Krishna na polu walki.

W Jodze Kundalini ka偶da sesja ma podobn膮 struktur臋: sk艂ada si臋 z kriyi, czyli zestawu 膰wicze艅 fizycznych (asan), kt贸re najcz臋sciej wykonywane s膮 w spos贸b dynamiczny, zwykle razem z 膰wiczeniami oddechowymi (pranajam膮), bardzo cz臋st z mudrami, mantrami i elementami medytacji. Po kriyi nast臋puje relaks, w trakcie kt贸rego nasze cia艂o (i cia艂a) pracuje z wygenerowan膮 energi膮. Po relaksie nast臋puje medytacja, cz臋sto tak偶e z mudr膮, mantr膮, cz臋sto tak偶e w spos贸b dynamiczny. Wszystkie 鈥瀍lementy sk艂adowe鈥 jogi s膮 praktykowane w trakcie ka偶dej praktyki, czy ka偶dej sesji. St膮d niesamowita si艂a i efektywno艣c tej praktyki. Jednocze艣nie jest to technika, kt贸ra ma wielowiekow膮 tradycj臋 i wsparcie w linii mistrz贸w.

Joga Kundalini jest jak diament spo艣r贸d wszystkich form jogi. Jak ka偶dy diament, dla uzyskania pe艂nego blasku wymaga profesjonalnego oszlifowania. Pan Leon pisze o tym, 偶e 鈥瀒ntensywne praktyki zar贸wno Pranayamy jak i Kundalini Jogi nie s膮 powszechnie publikowane i nie mo偶na tak naprawd臋 nauczy膰 si臋 ich bez bezpo艣redniego Nauczyciela鈥. Ca艂kowicie si臋 z tym zgadzam. W Polsce jest oko艂o 20 aktywnych nauczycieli Jogi Kundalini. Kontakty i linki do niekt贸rych z nich mo偶na znale藕膰 na stronie Joga Kundalini.com.pl, a tak偶e tak偶e na tej stronie. Ka偶dy mo偶e znale藕膰 swojego nauczyciela, kt贸ry odpowiada mu zaawansowaniem i do艣wiadczeniem. Polecam tak偶e Festiwal Jogi Kundalini we Francji, kt贸ry odbywa si臋 ka偶dego lata w dolinie Loary i w kt贸rym uczestniczy prawie 3 tysi膮ce os贸b 鈥 adept贸w i nauczycieli z ca艂ego 艣wiata. Mo偶na znale藕膰 nauczyciela dla siebie.

Wracaj膮c do tematu chc臋 odnie艣膰 si臋 tak偶e do innego w膮tku: nie zgadzam si臋 z opini膮, 偶e do praktyk z Muladhara czakr膮 nale偶y si臋 przygotowywa膰 latami. Jest to najcz臋艣ciej opinia os贸b, kt贸re nigdy tego nie robi艂y. Ka偶dy z nas, kt贸ry interesuje si臋 jog膮, zna na pewno nauczycieli jogi, czy mistrz贸w, kt贸rzy s膮 doskonale rozwini臋ci duchowo, czyli maj膮 otwarte i zharmonizowane czakry g贸rnego tr贸jk膮ta, 5, 6 i 7, lub jedn膮 z nich, a w 偶yciu osobistym nie potrafi膮 zwi膮za膰 ko艅ca z ko艅cem? To jest w艂a艣nie przyk艂ad na odrzucanie pracy z materi膮 i s艂ab膮 Muladhara czakr臋. Jest to najlepsza droga do rozdmuchanego ego i w ostatecznej konsekwencji do szpitala psychiatrycznego. No, chyba, 偶e kto艣 zamknie si臋 przed 艣wiatem fizycznym w aszramie lub pustelni. Ale, tak jak pisa艂em wcze艣niej, takie podej艣cie by艂o w艂a艣ciwe w Epoce Ryb, gdzie jeden mistrz, kt贸ry dzi臋ki swoim wrodzonym predyspozycjom i cierpliwej praktyce osi膮ga艂 okreslony, wysoki stopie艅 rozwoju 艣wiadomo艣ci – wi贸d艂 za sob膮 t艂umy i naucza艂.

W Erze Wodnika ka偶dy musi znale藕膰 mistrza i przewodnika wewn膮trz siebie. Poniewa偶 ka偶dy z nas jest elementem boskiego planu, ka偶dy z nas jest jego odzwierciedleniem. Trzeba pogodzi膰 si臋 z tym, 偶e 艣wiat idzie do przodu. Jeste艣my u ko艅ca okresu przej艣ciowego. Pe艂ne przej艣cie do Epoki Wodnika nast膮pi w listopadzie 2011 roku i, czy tego chcemy, czy nie, ta energia jest ju偶 odczuwalna. Nie ma ju偶 czasu na skomplikowan膮, wieloletni膮 praktyk臋, potrzebny jest szybki i skuteczny system rozwijania 艣wiadomo艣ci. Nie jest to wymys艂 m贸j, czy Yogi Bhajana. M贸wi膮 o tym tak偶e inni mistrzowie i przewodnicy duchowi.

Oczywi艣cie, zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e nie przekonam wszystkich do tego co m贸wi臋 lub pisz臋. Mog臋 tutaj napisa膰 jeszcze dwa razy wi臋cej akapit贸w, a i tak b臋d膮 to tylko s艂owa. Bo joga polega na w艂asnym do艣wiadczeniu. Zanim wi臋c kto艣 napisze opini臋 na temat Jogi Kundalini, zapraszam go do wsp贸lnej praktyki, na zaj臋cia jogi, albo na nast臋pne warsztaty. Zapraszam po do艣wiadczenie.

Pozdrawiam serdecznie,

Tomasz Wi艅ski / Harjeet Singh

Average Rating: 4.9 out of 5 based on 166 user reviews.

Komentarze:

  1. grazynek

    „joga polega na w艂asnym do艣wiadczeniu”
    tak jak 偶ycie :)

    Pozdrawiam, dobrze si臋 czyta taki tekst.

  2. Leon

    Szanowny Tomaszu
    mi艂o, 偶e w wi臋kszo艣ci punkt贸w si臋 zgadzamy. To du偶a sztuka zgodzi膰 si臋 z inn膮 dusz膮.
    Pozwoli Pan, 偶e odnios臋 si臋 do niekt贸rych Pana wypowiedzi.
    Napisa艂 Pan:
    „Nie chcia艂o mi si臋, bo wiem, 偶e joga, jako taka nie polega na dyskusji i nie poddaje si臋 do ko艅ca analizie logicznej.”
    Joga poddaje si臋 analizie logicznej- przyk艂ad Jogasutry Patand偶ali.
    Sama praktyka r贸wnie偶 nie wystarcza, poniewa偶, aby osi膮gn膮膰 cel „nie wystarczy 膰wiczy膰 ci臋偶ko, trzeba te偶 膰wiczy膰 m膮drze”.
    Dodatkowo, je艣li jest Pan zwolennikiem wy艂膮cznie 膰wicze艅 鈥瀊ez dyskusji鈥 to po, co forma blogu?
    Jednak rozumiem, sens Pana wypowiedzi, 鈥 czyli zach臋canie do praktyki.
    Jednak dyskusja jest potrzebna, poniewa偶 ona inspiruje i ukierunkowuje- jest to szczeg贸lnie wa偶ne w dzisiejszych czasach, gdzie brak jest poszanowania i znajomo艣ci klasyk贸w Jogi, rosn膮 mity na Jej temat, b艂臋dne wyobra偶enia itd.
    Prosz臋 r贸wnie偶 pami臋ta膰, 偶e czasem w 偶yciu mo偶e Pan trafi膰 na praktyka , kt贸ry 膰wiczy znacznie d艂u偶ej i ci臋偶ej od Pana ale przez zbytni膮 pewno艣膰 siebie zniech臋ci go Pan do dyskusji i niczego Pan si臋 w ten spos贸b nie nauczy.
    Napisa艂 Pan:
    鈥濳a偶dy z nas, kt贸ry interesuje si臋 jog膮, zna na pewno nauczycieli jogi, czy mistrz贸w, kt贸rzy s膮 doskonale rozwini臋ci duchowo, czyli maj膮 otwarte i zharmonizowane czakry g贸rnego tr贸jk膮ta, 5, 6 i 7, lub jedn膮 z nich, a w 偶yciu osobistym nie potrafi膮 zwi膮za膰 ko艅ca z ko艅cem? 鈥
    Wydaje si臋 ,偶e Pan nie rozumie tutaj zasadniczych kwestii:
    Energia nie przejdzie do 2 czakry -je艣li pierwsza nie jest wystarczaj膮co oczyszczona i obudzona i je艣li nie ma 鈥瀉utostrady鈥 dla tej energii w postaci oczyszczonej szuszumny.
    Nie ma, wi臋c mowy o jakimkolwiek rozwoju duchowym, je艣li to nie nast膮pi.
    Wi臋kszo艣膰 ludzi ma o艣rodki nieobudzone lub cz臋艣ciowo obudzone. S膮 ludzie, kt贸rzy maj膮 tylko pewne o艣rodki dominuj膮ce, a inne 鈥瀦ablokowane鈥 itd. ka偶dy z nas jest pewn膮 kombinacj膮 powy偶szego.
    Wi臋c informacje, kt贸re Pan podaje, czyli:
    鈥瀋zyli maj膮 otwarte i zharmonizowane czakry g贸rnego tr贸jk膮ta, 5, 6 i 7, lub jedn膮 z nich, a w 偶yciu osobistym nie potrafi膮 zwi膮za膰 ko艅ca z ko艅cem? 鈥
    s膮 prosz臋 wybaczy膰, ale nierealne, a ju偶 na pewno nie dotycz膮 prawdziwych mistrz贸w, kt贸rych jest niezwykle ma艂o.
    Kolejna kwestia dotyczy 鈥瀢i膮zania ko艅ca z ko艅cem鈥
    To pewne nieporozumienie, na kt贸re niekt贸rzy daj膮 si臋 鈥瀦艂apa膰鈥 ,typu 鈥瀓ak b臋d臋 膰wiczy艂 Kundalini Jog臋 to pop艂yn膮 dolaryyyy鈥. Oczyszczona Muladhara oznacza, brak przywi膮zania oraz brak l臋ku o sprawy materialne i sprawy zwi膮zane z poczuciem bezpiecze艅stwa itd.
    A NIE OP艁YWANIE W DOSTATKI czy umiej臋tno艣膰 鈥瀢i膮zania ko艅ca z ko艅cem鈥.
    Osoba z oczyszczon膮 Muladhar膮 mo偶e by膰 biedna (w sensie rozumienia zachodniego), ale nie b臋dzie mia艂a z tego powodu napi臋膰 i l臋k贸w. B臋dzie od nich wolna.
    Wielu jogin贸w, 偶yj膮cych w jaskiniach jest 鈥瀊iednych鈥 w naszym sensie rozumienia, ale nie ma l臋k贸w z tego powodu oraz l臋k贸w czy jutro b臋d膮 mieli, co w艂o偶y膰 do miski czy nie- cz臋sto nie maj膮.
    Wielu 鈥瀊ogaczy鈥 zachodnich mimo milion贸w wci膮偶 boi si臋 utraci膰 swoje bogactwo. To w艂a艣nie jest r贸偶nica.
    Nie wiem sk膮d Pan ma informacje o tym ,偶e trzeba akurat 22 lat, aby Hatha Joga da艂a rezultaty potrzebne do Kundalini. Wg. mnie to sprawa ca艂kowicie indywidualna.
    Zatem powodzenia na 艣cie偶ce- pokory i wytrwa艂o艣ci 偶ycz臋.

  3. Leon

    Ko艅cz膮c swoj膮 poprzedni膮 wypowied藕:

    S膮dz膮c z Pana nastawienia jestem prawie pewien, 偶e nie umie艣ci Pan na blogu mojego
    dzisiejszego komentarza do Pana najnowszej wypowiedzi.
    My艣l臋,r贸wnie偶, 偶e na tej dyskusji sko艅cz臋 dalsze wpisy na Pana blogu.
    Nie mam czasu na takie dyskusje lecz jestem pewien, 偶e zwi臋kszy ona zaciekawienie
    Pana blogiem, bo takie dyskusje s膮 poprostu w dzisiejszych czasach potrzebne.
    By膰 mo偶e uczestnicz臋 w tej dyskusji nie z Pana powodu ale w艂a艣nie dla czytelnik贸w
    kt贸rzy widz膮c r贸偶ne punkty widzenia mog膮 wysnuwa膰 w艂asne wnioski.

    Nie wielu jest bowiem (przynajmniej z mojego do艣wiadczenia) praktyk贸w, kt贸rzy
    rzeczywi艣cie dzie艅 w dzie艅 praktykuj膮 i to praktykuj膮 sensownie. Wi臋kszo艣膰 z r贸偶nych
    powod贸w 膰wiczy „czasami” lub „rzadko”
    Nie zmieni tego ani Pana nawo艂ywanie do praktyki, ani tego typu dyskusje.
    Ale mog膮 one da膰 pewn膮 inspiracj臋 do poszukiwa艅.

    Moim celem nie jest krytyka jakiejkolwiek Jogi i troch臋 nie rozumiem dlaczego
    moje wypowiedzi nazywa Pan „podwa偶eniem sensu Kundalini Jogi”?

    Je偶eli rzeczywi艣cie zale偶y Panu aby w eter nie sz艂y pomy艂ki to nale偶y skorygowa膰 nast臋puj膮ce:

    napisa艂 Pan:

    ” Celem Hatha Jogi jest po艂膮czenie energii S艂o艅ca i Ksi臋偶yca, czyli energii prany i apany dla podniesienia energii kundalini.”

    Chodzi nie o pran臋 i apan臋 ale o id臋 i pingal臋.

    Napisa艂 Pan:

    „Do czas贸w Yogi Bhajana, przez wieki, praktyki te by艂y przekazywane tylko od mistrza do zamkni臋tego grona uczni贸w i nie by艂y nauczane publicznie nawet w Indiach. Ka偶dy, kto pr贸bowa艂by to robi膰 by艂 obci膮偶ony kl膮tw膮. Mi臋dzy innymi, w艂a艣nie dlatego Joga Kundalini obros艂a w wiele legend i opinii o niebezpiecze艅stwach zwi膮zanych z jej praktykowaniem. Yogi Bhajan by艂 pierwszym mistrzem, kt贸ry naucza艂 tej formy jogi w otwarty spos贸b.”

    To nieprawda, poniewa偶 praktyki Kundalini Jogi nawet w formie ksi膮偶kowej by艂y znane ju偶 dawno.

    WA呕NE JEST CHYBA TUTAJ PEWNE ROZR脫呕NIENIE-
    by膰 mo偶e Joga, o kt贸rej Pan m贸wi czyli wg. Yogi Bhajana nie ma wiele wsp贸lnego z Kundalini Jog膮,o kt贸rej ja m贸wi臋.
    St膮d te nieporozumienia.

    Opowiem zdarzenie:
    Po pewnym wyk艂adzie o Kundalini Jodze w Warszawie wsta艂a pewna kobieta i o艣wiadczy艂a, 偶e jest nauczycielk膮 Kundalini Jogi wg. Bhajana.
    Nast臋pnie wyja艣ni艂a, 偶e forma Jogi Kundalini wg. Bhajana jest tzw.”pop” i nie zawiera wielu element贸w, kt贸re poruszone by艂y na wyk艂adzie.

    By艂o to zastanawiaj膮ce. Ale w kontek艣cie wypowiedzi tej sympatycznej kobiety, kt贸ra tytu艂owa艂a si臋 nauczycielk膮 Jogi wg. Bhajana, mo偶e w艂a艣nie wynika膰 powy偶sze.
    Czyli, 偶e Yogi Bhajan poprostu uczyni艂 t膮 Jog臋 bezpieczn膮 dla wi臋kszo艣ci ludzi tzw. „pop” i bardzo dobrze. M贸g艂 to uczyni膰 wy艂膮cznie eliminuj膮c silne energetycznie praktyki- bo w艂a艣nie one s膮 niebezpieczne (mog臋 opisa膰 dlaczego je艣li kogo艣 to zainteresuje ale nie teraz).

    To tak jak w powszechnych ksi膮偶kach o jodze- powa偶nych praktyk np. pranayamy -tam nie ma. S膮 tylko takie, kt贸re s膮 bezpieczne dla wi臋kszo艣ci ludzi. Nawet je艣li gdzie艣 si臋 pojawi wzmianka np. o powa偶nyc praktykach np. tantrycznych – to przewa偶nie nie ma wielu detali lub kolejno艣膰 praktyk jest niew艂a艣ciwa i efekt jest niewielki.

    W tym sensie oczywi艣cie taka forma Jogi (wg.Bhajana) mo偶e by膰 i zapewne jest bezpieczna. Ale zapewniam Pana, 偶e rzeczywi艣cie intensywne praktyki Kundalini Jogi wymagaj膮 przygotowania i to m膮drego.

    To samo dotyczy klasycznej Hatha Jogi. Wiem o tym z bezpo艣redniego 藕r贸d艂a, poniewa偶 istniej膮 nieliczne szko艂y tradycyjnej Hatha Jogi licz膮ce tysi膮ce lat.
    Przy okazji spytam na jakiej podstawie pisze Pan o klasycznej Hatha Jodze?

    Napisa艂 Pan:

    ” Efekty s膮 szybkie i namacalne, dlatego Joga Kundalini jest cz臋sto nazywana 鈥瀓og膮 艣wiadomo艣ci鈥, czyli technik膮 zmieniaj膮c膮 艣wiadomo艣膰. Dlatego zawsze budzi艂a obawy i dorabiano jej otoczk臋 legendy i tajemniczo艣ci. Dlatego, 偶e praktykuj膮c Jog臋 Kundalini cz艂owiek staje si臋 cz艂owiekiem 艣wiadomym.”

    Panie Tomaszu b膮d藕my powa偶ni – ka偶da Joga jest jog膮 艣wiadomo艣ci albo z jog膮 nie ma nic wsp贸lnego.
    Niech Pan nie szerzy tego typu opinii. Niech Pan wska偶e chocia偶 jedn膮 form臋 Jogi, kt贸rej celem nie jest uczynienie cz艂owieka 艣wiadomym?

    Napisa艂 Pan:
    „Dlatego tak偶e uwa偶ano Jog臋 Kundalini za niebezpieczn膮 i jej techniki by艂y trzymane w tajemnicy.”

    Moim zdaniem przyczyna jest w niebezpiecze艅stwie manipulowania energi膮 czakram贸w, ich rozbudzaniem bez przygotowania, bez odpowiedniej kolejno艣ci, zbyt intensywnie w stosunku do aktualnego poziomu oczyszczenia adepta itd.
    Niech Pan sobie wyobrazi,偶e zwyk艂emu cz艂owiekowi z ulicy daje Pan silne Kundalini Krije i zaczyna on je intensywnie 膰wiczy膰.
    Z przyk艂ad贸w z 偶ycia wiadomo,偶e mo偶e poprostu sko艅czy膰 w Tworkach. Dalej rozwija艂 tematu nie b臋d臋 bo jest oczywisty.

    I na koniec-

    napisa艂 Pan:
    „Ja sam przez wiele lat praktykowa艂em Hatha Jog臋 i zawsze si臋 zastanawia艂em, dlaczego 8-cz臋艣ciowy system jogi, opisywany przez Patanjali w Jogasutrach t艂umaczy si臋 uparcie na j臋zyk polski jako system 8-stopniowy. W j臋zyku angielskim t艂umaczy si臋 to jako 鈥8 limbs鈥, czyli 8 ga艂臋zi jogi. Sam Iyengar pisze o tym jako o 鈥瀌rzewie jogi鈥, gdzie jego poszczeg贸lne elementy, czyli jamy, nijamy, asany (膰wiczenia fizyczne), pranajama (kontrola oddychania), pratjahara (wycofanie zmys艂贸w), dharana (koncentracja), dhyana (medytacja) i samadhi s膮 konarami, czyli cz臋艣ciami jednego systemu. W moim poj臋ciu s膮 to cz臋艣ci r贸wnoprawne, kt贸re najlepiej praktykowa膰 jednocze艣nie, je艣li chcemy osi膮gn膮膰 cel, czyli podniesienie kundalini i rozw贸j 艣wiadomo艣ci.”

    Problem w tym, 偶e nie jest mo偶liwe praktykowanie np. dharany bez opanowania pratyahary lub asany.
    Dodatkowo je艣li chcemy wej艣膰 w dharan臋 to musz膮 zosta膰 uaktywnione pewne czakry.
    Nie wiem na przyk艂ad, jak Pan sobie wyobra偶a „r贸wnoprawne” praktykowanie np. Samadhi bez nieruchomej asany czy dharany? Jaki sens
    praktykowania dharany je艣li kto艣 potrafi wchodzi膰 w Samadhi?
    Niech Pan wyja艣ni- mo偶e wg. Pana mo偶na i jest sens?

    Podsumowuj膮c t膮 dyskusj臋- je艣li przyjmiemy, 偶e forma Jogi Kundalini wg.Yogi Bhajana jest z艂o偶ona z bezpiecznych praktyk, o bezpiecznej intensywno艣ci to jak najbardziej powinna by膰 bezpieczna.
    Po prostu ja pisa艂em o innej Kundalini Jodze. Jestem przekonany, 偶e je艣li opublikuje Pan moje ostatnie dwa wpisy(razem z tym) to wielu czytelnik贸w skorzysta na ich czytaniu i w艂asnej refleksji nad tymi fascynuj膮cymi zagadnieniami.

    HARI OM

  4. JAKUB

    W Jodze z tego, co si臋 wiem ka偶dy ucze艅 powinien mie膰 swego GURU. W mojej spo艂eczno艣ci takim Guru jest Rabin. Nie b臋d臋 ocenia艂 artyku艂u Tomasza ani komentarza Leona. Opowiem tylko kr贸tki midrasz.
    Pewnego dnia do Rebe z pytaniem przyszed艂 cz艂owiek o imieniu Adam. Nie nale偶a艂 on do spo艂eczno艣ci ziemi Judzkiej. Te pytanie brzmia艂o: co to jest Tora ?
    Rabi mu da艂 zwi臋z艂膮 odpowiedz. W tej ksi臋dze zawiera si臋 jedno zdanie:

    Nie czy艅 bli藕niemu swemu, co tobie nie mi艂e.

    Reszta tre艣ci zawartej w Torze jest do tego jednego zdania jedynie komentarzem.
    Pozdrawiam JAKUB

  5. Bea

    Panie Leonie, bardzo dziekuje za Panskie wpisy. bije z nich madrosc, dojrzalosc i skromnosc praktykujacego jogina.

  6. octahedron

    dla mnie, jogicznego nowicjusza – taka wymiana opinii by艂a bardzo cenna. ciesz臋 si臋, 偶e na ni膮 natrafi艂em. dzi臋kuj臋 za to i pozdrawiam.

  7. Leon

    Szanowny Panie Jakubie,
    dawno tutaj nic nie pisa艂em, ale temat, kt贸ry Pan poruszy艂, czyli temat GURU jest niezwykle wa偶ny.
    Na ten temat mo偶na d艂ugo pisa膰, na co nie ma czasu. Guru oznacza „daj膮cy 艣wiat艂o鈥, ale cz臋sto s艂owo Guru powoduje skojarzenia z sekt膮, jak膮艣 przynale偶no艣ci膮, s艂owem czym艣 wschodnim i niekoniecznie po偶膮danym w naszej kulturze. M贸wi膮 nawet – musisz znale藕膰 Guru w sobie, lub ka偶dy musi znale藕膰 swojego wewn臋trznego Guru. Moim zdaniem to iluzja. Owszem cytuj膮c Leona Cyborana, 鈥瀓e艣li jogin przekroczy pewne stopnie pratyahary i zacznie osi膮ga膰 bardzo proste (oczyszczone) stany 艣wiadomo艣ci ,to by膰 mo偶e Guru zewn臋trzny (fizyczny) nie b臋dzie ju偶 potrzebny.
    Jednak ma艂o jest obecnie praktyk贸w, kt贸rzy ugruntowali si臋 w prawdziwej pratyaharze nie m贸wi膮c o Dharanie i Medytacji = Dhyanie.
    Do艣wiadczenie pokazuje, 偶e w艂a艣nie g艂臋bsze stany osi膮gane praktyk膮 jogi wymagaj膮 prowadzenia, a przede wszystkim „艣wiat艂a鈥, poniewa偶 jest wiele pu艂apek np. nieoczyszczona pod艣wiadomo艣膰 i jej twory, twory nie艣wiadome, r贸偶ne samskary oraz inne przeszkody zwi膮zane z Ego, mocami, konfliktami wew., iluzjami i fantazjami mylonymi z prawdziwym poznaniem.
    Tu Guru jest niezb臋dny i niezwykle pomocny. Tak wi臋c pokora jest zawsze wskazana, poniewa偶 niekt贸rzy praktycy zbyt 鈥瀞zybko鈥 odnajduj膮 w sobie 鈥瀏艂os鈥 Guru wewn臋trznego, kt贸ry w

  8. JAKUB

    Szanowny Panie Leonie
    Jest 艣wiatlo Guru w pana wypowiedzi. Yoga z kt贸r膮 mia艂em ma艂y kontakt, ale wiem czy jest. Yoga to sztuka Boga Shiwa plus Yoga = religia czyli po艂膮czenie z Bogiem. Ka偶da dusza na ty podole ma swoj膮 drog臋 kt贸ra wiedzie do Boga i pragnie z nim po艂膮czenia. Yoga wed艂ug mnie ma elementy dbania o rydwan duszy kt贸r膮 ka偶da 偶ywa posta膰 maj膮ca tchnienie od Boga posiada. Dusza porusza si臋 przez 偶ycie staczaj膮c bitewne potyczki z przeciwno艣ciami, trudno艣ciami czy wrogimi warunkami. Rydwan ma dwa ko艂a i zawsze na dw贸ch ko艂ach, parach istotnych rzeczy opiera si臋 ka偶da szko艂a duchowego rozwoju, czy jest to Szko艂a Jogi czy Magia Nieba, czy te偶 tantryczny R贸偶okrzy偶. Modlitwa i medytacja to dobrze znane dwa ko艂a powozu generalnie nie nale偶y praktykowa膰 jednego bez drugiego, bo jest to podr贸偶owanie powozem, dokartem bez jednego ko艂a, czyli kr臋cenie si臋 w k贸艂ko i awaria systemu. Szukaj ludzka istoto takich szk贸艂, kt贸re w spos贸b zr贸wnowa偶ony ucz膮 i modlitwy i medytacji, a nie tylko jednego elementu, gdy偶 nie da si臋 podr贸偶owa膰 do celu powozem bez jednego ko艂a! Praktykuje si臋 zawsze anga偶uj膮c dwie cz臋艣ci pozwalaj膮ce porusza膰 si臋 do przodu i rozwija膰, anga偶uj膮c i cia艂o i psychik臋 (umys艂). Nie wolno praktykowa膰 膰wiczy膰 tylko cia艂o pomijaj膮c umys艂, ani praktykowa膰 tylko 膰wicze艅 psychicznych, mentalnych pomijaj膮c cia艂o. Same fizyczne 膰wiczenia bez pracy nad umys艂em, psychika, czy same 膰wiczenia psychiczne to jazda uszkodzonym pojazdem, kr臋cenie si臋 w miejscu i rozbicie pojazdu, rozbicie Rydwanu maj膮cego s艂u偶y膰 za W贸z wiod膮cy do celu. Nie mo偶na tez rozbija膰 pary uczucia-my艣li a trzeba pracowa膰 i nad cia艂em mentalnym (sfer膮 my艣low膮) i nad cia艂em astralnym (sfer臋 uczuciowo 鈥 emocjonaln膮), aby oba ko艂a wozu jednocze艣nie i sprawnie s艂u偶y艂y Ja藕ni w podr贸偶y do celu!
    Pomimo tego kr贸tkiego wst臋pu chcia艂em skupi膰 si臋 na Lwie kt贸ry tak偶e jest elementem zasiadaj膮cym razem z Dusz膮 w rydwanie. Z艂otow艂osy Lew w Rydwanie, ca艂kiem oswojony towarzysz, to okie艂znany Gniew, kt贸ry je艣li opanowany i w艂a艣ciwie u偶ywany staje si臋 mocn膮 broni膮 i ochron膮, tak Ucznia jak i Guru! Poskromienie Lwa Pustyni w naukach duchowych oznacza szerzej oswojenie i okie艂znanie ca艂ej ni偶szej natury, pod艣wiadomo艣ci, kt贸rej widomym przejawem jest czym bywa ludzki gniew tak, aby ca艂kowicie s艂u偶y艂a Woli.
    Teraz zadam pytanie? Czy uczestnicz膮c w zaj臋ciach Kundalini kt贸re organizuje Pan Tomasz zbli偶amy si臋 do Boga ? Oczywi艣cie 偶e w pewien spos贸b tak. Dlaczego ? Poniewa偶 uczestnicy kursu nie艣wiadomie pragn膮c d贸br materialnych zaczynaj膮 dba膰 o rydwan i o Lwa. Dbaj膮c o rydwan jest szansa 偶e zaczn膮 dba膰 o tak偶e o umys艂- Lwa kt贸ry u wi臋kszo艣膰 ludzi ma natur臋 demoniczn膮. Podsumowuj膮c. Wszystko, co cho膰 o w艂os zbli偶a nas do Boga jest dobrem i jest mi艂e jego sercu i oku.

    Pozdrawiam Jakub

  9. JAKUB

    Erata – Poniewa偶 uczestnicy kursu 艣wiadomie pragn膮c d贸br materialnych zaczynaj膮 dba膰 o rydwan i o Lwa

  10. JAKUB

    Odpowied藕 10 ? Otworze t膮 zero jedynkow膮 bram臋 i poczekam na odpowied藕 jedenast膮. Kt贸偶 to b臋dzie ? Tomasz czy Leon ?

  11. JAKUB

    Nie wiem czy dobrze Pana Leona zrozumia艂em ale martwi si臋 on o rezultaty twojej pracy Tomaszu.
    Ale praca wykonywana zgodnie z zaleceniami pism 艣wi臋tych i bez pragnienia efekt贸w jest dzia艂aniem dla dobra. Praca, w kt贸rej pragniemy rezultat贸w, staje si臋 przyczyn膮 niewoli. Zatem takie dzielenie nie jest pomy艣lne. Ka偶dy ma prawo do wykonywania przypisanych obowi膮zk贸w, ale powinien dzia艂a膰 nie przywi膮zuj膮c si臋 do efekt贸w tego dzia艂ania. Takie bezinteresowne wype艂nianie swoich obowi膮zk贸w bez w膮tpienia prowadzi do 艣cie偶ki wyzwolenia.
    Jest taki cytat :
    B膮d藕 zr贸wnowa偶ony w wype艂nianiu swego obowi膮zku i pozb膮d藕 si臋 wszelkiego przywi膮zania do sukcesu i niepowodzenia. Taki spok贸j umys艂u nazywany jest yog膮.

  12. Leon

    Szanowny Jakubie –

    napisa艂 Pan:
    „Yoga to sztuka Boga Shiwa plus Yoga = religia czyli po艂膮czenie z Bogiem. ”
    odp.-
    Nie Yoga nie jest religi膮, cho膰 szanuje Wszystkie religie.

    napisa艂 Pan:
    „Nie wiem czy dobrze Pana Leona zrozumia艂em ale martwi si臋 on o rezultaty twojej pracy Tomaszu.”

    odp.-
    Nie martwi臋 si臋 o prac臋 Tomasza ani o Tomasza. Wystarczy, 偶e Jego Karman si臋 o Niego martwi.

    Przy okazji warto podkre艣li膰, 偶e prawo Karmy prawid艂owo rozumiane, a przede wszystkim OBSERWOWANE w codziennym 偶yciu i wewn臋trznym i zewn臋trznym oraz dok艂adnie studiowane jest nie mniej wa偶e, a cz臋sto ZNACZNIE WA呕NIEJSZE NI呕 jakakolwiek „technologia” 膰wiczebna, o kt贸rych pisze Tomasz.

    Odnosz膮c si臋 do przyk艂ad贸w podanych przez p.Tomasza ,偶e „technologia” Kundalini Yogi jest najszybsza, szybsza ni偶 np. Hatha Yoga itp. -prosz臋 pami臋ta膰, 偶e my艣lenie w kategoriach „technologii” lepszej lub gorszej, szybszej lub wolniejszej jest pewnym nieporozumieniem wynikaj膮cym w艂a艣nie z braku uwzgl臋dniania Prawa Karmana. Realnej ewolucji duszy nie przeskoczy jakakolwiek „technologia”.

    M贸wi膮c pro艣ciej – samymi 膰wiczeniami, nawet najgenialniejszymi nie osi膮gnie si臋 g艂臋bszych stan贸w poznania. My艣lenie, 偶e mo偶na to zrobi膰 jest moim zdaniem iluzj膮 wielu tzw. „technolog贸w i technik贸w” Yogi.

    W gruncie rzeczy aby si臋 do g艂臋bszych stan贸w rozpoznania zbli偶y膰 trzeba rzeczywi艣cie dokona膰 post臋pu w swojej ewolucji, co powinno wyra藕nie PRZEJAWI膯 SI臉 W 呕YCIU CODZIENNYM, w podej艣ciu do bli藕nich, pracy, przywi膮zaniach i pragnieniach lub ich zmniejszeniu.

    PROSZ臉 SPRAWDZI膯 W PRAKTYCE…

    Kto chce zrozumie膰 to Prawo i nie wie od czego zacz膮膰 niech skupi si臋 na rozpoznaniu wiedzy z zakresu:

    1.Co to jest Prawo Karmana
    2.Czy dzia艂a i w jaki spos贸b
    3.Co to jest samskara pod艣wiadoma i nie艣wiadoma
    4.Jak owocuje samskara i jak jest przechowywana
    5.Jak dzia艂a III ZASADA DYNAMIKI NEWTONA

    Najlepszego…

  13. JAKUB

    Szanowny Leonie

    Sanskryckie s艂owo joga ma wiele znacze艅, i pochodzi od sanskryckiego morfemu „yuj”, czyli „kontrola”, „jarzmo” i „zjednoczenie”, „unia”, „po艂膮czenie”, „jedno艣膰”.
    S艂owo religia wywodzi si臋 z 艂aciny od s艂owa religare 鈥 wi膮za膰 ich.
    Trzeba wzi膮膰 pod uwag臋 偶e j臋zyki europejskie wywodz膮 si臋 z sanskrytu. Owszem yoga to nie religia ale ba te wyrazy maja podobne znaczenie.
    Gdy偶 Yoga i Religia maj膮 ko艅c贸wk臋 gia i ga kt贸ra w Sanskrycie odnosi si臋 do stw贸rcy. Przyk艂adowo : Gita, Gaia 鈥 matka ziemia. Wed艂ug mnie kto艣, kto praktykuje religie lub jog臋 nak艂ada na siebie jarzmo. Cel tego jarzma dla duszy jest jeden a mianowicie zbli偶enie si臋 do Stw贸rcy wszystkiego.

    Leon napisa艂 :
    Kto chce zrozumie膰 to Prawo i nie wie od czego zacz膮膰 niech skupi si臋 na rozpoznaniu wiedzy z zakresu:
    1.Co to jest Prawo Karmana
    2.Czy dzia艂a i w jaki spos贸b
    3.Co to jest samskara pod艣wiadoma i nie艣wiadoma
    4.Jak owocuje samskara i jak jest przechowywana
    5.Jak dzia艂a III ZASADA DYNAMIKI NEWTONA

    Wydaje mi si臋 Panie Leonie, 偶e wszystkie odpowiedzi na te pytania zawarte s膮 pi艣mie 艣wi臋tym BHAGAVAD-GITA
    Mi艂ego dnia :)

  14. Leon

    Witam Jakubie,
    -mia艂em ju偶 nie pisa膰 na forum Tomasza i raczej nowych w膮tk贸w zaczyna艂 nie b臋d臋.

    -by膰 mo偶e za jaki艣 czas na mojej stronie po艣wi臋conej Jodze Klasycznej oraz r贸偶nym Jej rodzajom min. Kundalini Tantrze uruchomi臋 forum i b臋dzie mo偶liwo艣膰 ciekawych dyskusji oraz informacje o ciekawych warsztatach z zakresu Kundalini Tantry, Ajapa Dharany, Prana Vidji, Pranayamy itd.
    -obecnie je艣li Pan chce to niech napisze na mojego maila:
    sokrates@poczta.onet.pl

    -PODSUMOWUJ膭C: nie chc臋 wykorzystywa膰 forum Tomasza do naszych dyskusji ale poniewa偶 w jaki艣 spos贸b Pan zn贸w wywo艂a艂 „mnie” do „tablicy”:) odpowiadam, 偶e teoretyzowanie na temat Jogi w sensie pewnego „fantazjowania” poj臋ciowego wprowadza tylko ba艂agan i nie ma sensu. Joga nie jest religi膮. Religie opieraj膮 si臋 na wierze. Wyznawcy przyjmuj膮 na wiar臋, 偶e pewne dogmaty danej religii nie podlegaj膮 ani dyskusji ANI EMPIRII- mo偶na wy艂膮cznie w nie wierzy膰 lub nie wierzy膰. Np. „jak b臋dziesz zgodny z naszymi dogmatami to po 艣mierci trafisz do nieba” -tego nie mo偶na sprawdzi膰, trzeba uwierzy膰. Joga nie opiera si臋 na wierze. Jogin mo偶e do艣wiadcza膰 np. stanu „Nieba” nie musi we艅 wierzy膰. Jogin po przekroczeniu pewnych stopni Jogi np. Pratyahary mo偶e nie czu膰 potrzeby posiadania jakiejkolwiek nawet idei Boga. Coraz prostsze stany staj膮 si臋 o艣rodkiem jego doznania siebie itd.
    -to tyle na dzisiaj – jesli dalsza wymiana do艣wiadcze艅 Pana interesuje niech Pan pisze bezpo艣rednio, nie przez forum.

  15. JAKUB

    Szanowny Leonie
    Szkoda 偶e nie poprowadzimy tej dyskusji dalej gdy偶 nie tylko ja ale inni u偶ytkownicy Internetu a tak偶e YOGI mogli by si臋 wielu m膮drych rzeczy od Pana dowiedzie膰. Napisz臋 do pana po 艢wi臋tach. M贸j mail potrek@wp.pl
    呕ycz臋 zdrowia i pogodnych 艢wi膮t dla Pana i rodzinny.

Napisz komentarz